Evert Ekh

Alla inlägg under april 2010

Av Redaktionen - 28 april 2010 19:45


  

 

"Höken", beredd att dö för handbollen


Det har grott i mig länge, långt före den eftermiddagen i augusti 2009 som jag och Leif Lindenhall rök ihop angående en bagatell i ett forum på alltomhandboll.nu. Det efterföljande ”ställatillrätta” samtalet fick oss i samsyn om vad som behövs för Svensk handboll.


Vi brann lika mycket, jag då för Tumba Handboll och för arbetet med utvecklingen av nationell och regional stockholmshandboll, Leif för hela handbollen i allmänhet, för ungdomar och USM i synnerhet.

Efter en nästan två timmar lång, givande diskussion om handbollen i och utanför Sverige, dess marknadsprofil, framtida möjliga utseende och självklart dess återväxt, bestämde jag mig för att tänka.

Det låter väl inte speciellt likt mig säger säkert dem som känner mig som den snabba, frispråkiga och ständigt utmanandes person jag är, något jag heller inte skäms för att vara. Jag vet att om man inte ger något får man ingenting igen. I många fall så får man ingenting igen trots att man ger allt för att göra någonting bättre.

Dessutom, ju äldre man blir...och 39 är en perfekt ålder för att kämpa för handbollens utveckling. 26 år kvar till pension, det borde räcka.


Den här krönikan blir mitt bidrag till den starkt växande debatten om krav på förändring. Debatten om handbollens utseende, marknadsmässighet och organisation, på såväl ungdoms som elitnivå, det berör mig ända in i märgen. När så inte smärtan försvinner måste man gå till doktorn. Nu saknas "handbollsprofileringssmärta" i FASS så då får man bli sin egen läkare. Börja leta fel och bidra till att smärtan mildras och sen nästan helt försvinner, helt smärtfritt blir det aldrig.


Till att börja med så måste jag ge Leif Lindenhall, grundare av AOH en stor j-a eloge för det han gör för Svensk ungdomshandboll. Han ger något alla vill ha och som av mig och tusentals andra uppfattas som en gåva till det Svenska Handbollsförbundet. Det tycker jag att de borde värdera högt, eller snarare mycket högt.


Eget proaktivt initiativ och engagemang för handbollens utveckling och det faktum att någon har betalt för att driva marknadsföring och PR av Svensk ungdomshandboll ger många frågor till redan givna svar.

I det förstnämnda, det ideella orkar man driva på till dess man inte längre har mat på bordet, engagemanget tar över, i det andra äter man gott på redan dukat bord för att sedan inte orka ha den glöd som krävs.


De röda nettosiffrorna på antalet ungdomar som väljer handboll i första idrottsrummet hade varit ännu rödare om inte det fantastiska arbete AOH har gjort med bland annat USM hade skett.


En bredare bevakning av ungdomshandbollen från förbundets sida, hade jag betalat för. Jag hade köpt tjänsten med tydliga ramar och en samsyn på vad man vill uppnå. Jag hade jobbat för att göra nyrekryteringen tydligare, ballare och starkt PR relaterad.

Jag hade velat se en ökad förbundsbevakning av regionala större ungdomscuper, och sist men inte minst, jag hade tagit eldsjälarna i handen och sagt, nu jävlar, nu ska handbollen bli den största mest moderna och slagkraftiga lagidrotten. Vi tror på det ni gör och vi vill att ni ska vara med. Min relation med Christer Thelin och andra ska inte påverkas av detta uttalande, det ska leda till att öppna upp för ett smartare sätt att arbeta för Svensk handboll.


Till det Svenska handbollsförbundet säger jag, ta tillvara på AOH, bjud in till riktigt utvecklande dialog och visionsarbete, tappa inte det idag enda media som förknippas med ungdomshandboll i landet.

Är de någon som vet hur det är att jobba efter banken är stängd så är det AOH, där vilar man inte, eftersom, precis som sagts tidigare, internet och de sociala medierna aldrig sover och mycket vill ha mer.


Med Leifs visionära och outtröttliga arbete och dessutom nu smittad av Evert Ekh:s ständiga och rättmätiga debatterande, får jag min kallelse för den idrott jag fanimej ärligt talat är beredd att dö för.

Jag vill att mitt och andras barn om fem år ska välja handboll men när jag själv tvekade om huruvida den då skulle upplevas tillräckligt attraktiv och utseendemässigt tilltalande, gick det upp för mig vad som måste göras. Någon måste våga och den jäveln får bli jag.


Den 5:e maj tar undertecknad taktpinnen och tillsammans med bland andra åtta inbjudna föreningsordföranden tar vi det första spadtaget för en bredare samsyn på elithandboll storstockholm, den som faktiskt ska attrahera ny publik, nya utövare och därmed också nya sponsorer

 - ”Gör vi inte något kommer ingen någonsin att ha kraften och orken att göra det senare, vi är så många som har det nätverk som krävs”, som min vän Robert Zetterqvist, en välkänd handbollsälskare, sa till mig. När "Tjolle" Ström och "Ludde" Lundin gav mig mer lödder i tvålen genom orden "Höken, är det någon som kan göra det så är det du, ingen brinner för handbollen som du" - kan jag ju inte tagit miste på vad det är jag ska göra.


Vi kommer att ge oss i kast med det vår region behöver - tillväxt, profilering och en ekonomisk bärighet.

Det och lite annat blir mitt bidrag för Svensk handboll, vad blir ditt?




Stefan ”Höken” Högquist

lika mycket doer som talker



Av Redaktionen - 28 april 2010 16:30

Allvarligt nu. Detta handlar inte matchen i morgon, detta handlar om mediematchen i framtiden.

När vi publicerade och föreslog Blondinbellas motpol inom handbollen, vår egen Bollbella så var det några som skrev att de bloggdrottningarna tillför och har lyckats med så mycket, de är förebilder för våra ungdomar tyckte ett par läsare.

Så länge det inte finns starkare motpoler som syns och utvecklingen bland unga, i synnerhet tjejer, tenderar att handla om mindre idrottslig social utveckling, då vill Evert Ekh ansluta. Ansluta till det något mer kvalitativa idrottsintresset, och då är det inte naglar det handlar om.


     



Och så till en bloggdrottning, många ungas stora förebild.

Rätt eller fel, men vi tycker det är på väg att spåra ur.

  


När man ser en sådan här intervju så förundras man över hur media vill skapa moderna förebilder, vi anser att det är ren förnedring av tittarnas kompetens och önskemål om vad som är viktigt. Skjut tillbaka om ni tycker annorlunda, vi står fast i vad vi tycker


Redaktionen Evert Ekh


Av Redaktionen - 28 april 2010 08:55

Anders Lundin, framgångsrik handbollstränare, kommunikatör och företagsledare. Anders, tidigare J-landslagets förbundskapten med brons i såväl JEM och JVM, idag högt ansedd och efterfrågad föreläsare, tillika VD på konsultföretaget CHPShar av det tyska handbollsförbundet som föreläsare på ett stort tränarsymposium.

Anders, enligt tyska förbundet, handbollsdocent, föreläser den 5:e maj. 

Som föreläsare och motivator tillför Anders en bredare tanke, dessutom tillräcklig djup för att greppa - i synnerhet för våra yngre landslag.

Tack för dina år som förbundskapten, du gjorde ett kanonarbete.


Anders Lundin


Anders själv säger till Evert Ekh


"Jag är jättestolt över det här uppdraget. Jag fick det efter att de tyska ledarna (Europamästarna) blivit nyfikna på hur vi arbetade med laget. Lean eller toyotaway som det också kallas i näringslivet, det vill säga att hela tiden loopa erfarenheter tillbaka in i verksamheten och att samla positiva som negativa avvikelser och erfarenheter för att konsekvent lära av resultaten. Filosofin bygger på att gå till botten med varje händelse som avviker från det planerade.


Min åsikt är att det var en av hemligheterna bakom att vi tog medalj i både EM och VM med 90 killarna. Det kanske vore något för fler Svenska lag att prova eller varför inte Svenska handbollsförbundet?

Hur vet vi att vi lär oss av historien? Det som inte utvecklas, avvecklas! Så lyder en sanning inom den japanska filosofin. En kompetens att ständigt ställa följande fråga till sig själv eller den egna verksamheten : Det vi gör nu leder det till att vi utvecklas?
När jag lyfter vikter så här blir jag världsmästare då? När jag äter så här blir jag bäst då? När jag vilar så här lyckas jag då? När jag möter andra människor så här leder det till att vi når fram?"

----------------

 

Anders in Action med 300 personer från stort försäkringsbolag

Av Redaktionen - 27 april 2010 21:45

I de två semifinal lagens första uppställningar ingår det bara fem utespelare. Under den tiden Grön och Persson var inne på vänster, respektivt högernio så händer ingenting, ett sidledspel utan dess like. Det känns lite 2:a klass över det faktiskt. Det är semifinal.

Vare sig Ystad eller Drott kan med detta spel har skuggan av en chans i en final mot Sävehof. Sebastian Seifert regerar, ja visst, han imponerade idag men Drottspelarna har fasligt svårt att täcka skott.


Dessutom, Pierre Hammarstrand är bra, men ser ni på utgångsläget för V2 i Drott, på hälarna, inte en snedställning under press. Pierre kan välja och det gör han bra.


Bäst i YIF, Seifert, bäst i HK Drott, Michael Mattsson.


Domarna kändes minst lika fega som Grön och Persson i slutet när Hasse Karlsson formligen knuffar Mattsson i golvet med 11 sekunder kvar. Där betyder hemmaplan allt. Annars en konsekvent bedömning, likadan åt båda håll förutom på en kompensationsutvisning på Gunnar S, anfallet efter att Drott fått en helt felaktig straff. Den utvisningen, ocksp felaktig, slutade i 0-3 för Drott.


Grahn hade lite svårt att prata idag, stakade sig och kändes inte lika säker som tidigare, Johansson som vanligt säker och lugn. David Fjell tycker vi är förbaskat bra. Vem har vi glömt? Just det, Roger Blomquist, ni vet han som tippat att Ystad tar SM guld, han får klart godkänt idag. Han brinner, det är viktigt.

Av Redaktionen - 27 april 2010 17:23

Han bloggade innan folk var torra bakom öronen, han gjorde det bra, bättre än någon annan hade gjort och kanske kommer att göra. Därför är han viktig, viktig för att skapa debatten. Jan, var inte arg på oss, vi är på din sida, fast vi ser den från insidan.

Cred för dig, läs denna, en gång, urbloggarnas handbollsblogg,

Till Evert Ekhs läsare med kärlek till sporten och med förhoppning om att du delger Sverige och inte Ystad din superba text, den går att ta på.

Av Redaktionen - 27 april 2010 16:45

 

Jan Wifstrand, mediamugul(nörd enligt egen utsago), tillika handbollsälskare och känd debattör har skrivit en ledare och inlaga till kvällens match i Österporthallen. Evert Ekh kan inget annat än gott att säga om Janne, han är dessutom är han ett starkt bidrag till handbollens framgångar i media kring Öresundsregionen.

Ibland måste man kritisera och idag är det Jans lite ihåliga krönika som skärskådas. Förmodligen får Evert Ekh kritik för detta inlägg, inte för att vi är blinda men för avsaknad av synnerver, de som sänder signaler till hjärnan. Vad vet vi, men vi tar det, vi är tre som delar på skiten, det är enklare, dessutom möter vi en mugul i ämnet.


Läs mer på http://ekh.bloggplatsen.se


Av Redaktionen - 26 april 2010 23:24

Precis som i hockeyn slutspel så gäller två olika regelböcker i handbollens slutspel. En bok för grundserie och en för slutspel.

Ser man till Tyskland så gäller den svenska slutspelsboken serien igenom. Varför är skillnaden så stor i Sverige?

Antingen så tillåter man tufft spel eller inte.


Att spelarna skjuter hårdare, satsar tuffare och vill mer är en sak, men att reglerna skall ändras? Är det rätt?


Jimmy Janssons armbåge mot Johan Jacobsson hade givit ett rött kort under grundserien, men inte denna kväll i Partillebohallen. Rätt eller fel?

Skulle vara intressant att höra hur domarna som dömer dessa matcher resonerar. Har man direktiv uppifrån?

Inget ont om slutspel, långt ifrån, men jag vet inte om jag gillar det här med 2 regelböcker...


BB

Julafton om......

Din röst

Påverkar det dig att Evert Ekh är död?
 Ja
 Nej inte det minsta
 Jävla skitblogg
 Det finns så många andra
 Evert Ekh vila i frid

Senaste inlägg

Handbollsbloggar m.fl

Facebook

Sök i bloggen

Arkiverat

Flagcounter

free counters

RSS

Bloggtoppen

Bloggtoppen

Bloggportalen

In english


Skapa flashcards