Direktlänk till inlägg 25 mars 2010
Den som gapar efter mycket, mister inte hela stycket.
Detta är handbollens nya metafor, devis eller slogan. Välj själva.
Är det så att vi ska ställa oss i ett hörn och likt en kameleont sträcka ut tungan så fort någonting flyger förbi eller ska vi liksom leoparden, vara på ständig jakt för att näringssätta oss? Välj själva.
Det finns en inavel och ett revirspinkande i svensk handboll som gör att det dunkas ryggar och snackas istället för att kapa huvuden och agera.
En tydlig kritik råder idag mot såväl förbund, HeH som mot klubbarnas sätt att driva elitverksamhet, den elitverksamhet som idag inte finns i vare sig förbund, Heh eller tillräckligt många klubbar. Det måste börja någonstans.
Svensk handboll måste förstå att man befinner sig på en marknad, en marknad med konkurrens och utsatthet. Förändras eller förfinas inte produktutbudet så springer andra om. Innebandyn är ett exempel på det.
Kvalitén i allt vi gör slår rakt igenom, ner till handbollskolornas sätt att marknadsföra våra idoler.
Medias favoriter hockey och fotboll spelar i en annan division, deras organisationer är tillräckligt vassa, det är företag som arbetar. Passar det inte så dra, det finns folk som kan och vill, ja så kan det låta. Svenska Hockeyligan har sex stycken medarbetare, omsätter 120 miljoner och arbetar under målbilden
”Bolaget ska, som företrädare för föreningarna, tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bl a radio- och TV-rättigheter samt ett antal för föreningarna gemensamt huvudsponsorskap. Beträffande de sportsliga frågorna så skall Svenska Hockeyligan AB verka för en långsiktig stark svensk elitishockey (elitserie, landslag, övriga förbundsserier och elitjuniorverksamhet). Den totala omsättningen uppgår till ca 120 mkr”
I Svensk handboll finns ingen sådan struktur. Man vet inte vem som äger vad, alla spinger för att man älskar handboll men ingen vet egentligen var man är på väg.
VI har en undermålig infrastrukur och allt verkar falla mellan stolarna och den vision som någonstans finns nedpräntad kommer inte ut. Vi anser att det saknas en stark, orädd och mediakåt person som leder arbetet. Någon som kan få rubriker för att man inte alltid säger det folk förväntar sig att man ska säga.
Handbollen syns inte, den hörs inte, den ställer oss i ett hörn och är kameleonten som slickar i sig av godsakerna och sen går hem och tjurar för att de inte visar mer inslag på TV. En leopard hade aldrig gott hem, han hade letat efter den som tillverkade godsakerna, lagt ramen om halsen och sagt, nu tillverkar du godsakerna åt mig i raskare takt din jävel, annars äter jag upp dig.
Upprop Svensk Handboll – agera nu eller aldrig
Det finns kunskap, kompetens, det finns idéer och det finns krafter som kan ta oss in i framtiden. De sociala medierna räcker inte med att prata om, man måste förstå spelplanen.
Galjonsfigurer är det också gott om när vi vinner en landskamp eller ska få biljetter och VIP buffér på SM och VM jippon, men när det blåser är det få som visar sig.
Eller blåser förresten? Det blåser för lite i svensk handboll, så det behövs någon som ser till att sätta vindarna i fart först.
294 dagar kvar till VM – låt oss börja idag. Ta loggan och placera den på din facebooksida eller på sin föreningssida. Då vet vi att du också vill.
.....det vore väl kul att öppna locket till hösten...
The last one Evert Ekh har tagit fighten om ett öppnare och mer interkritiskt handbollsklimat. Ekh har fått skydda sig mot skurar av sura miner och maffiametoder från såväl förbund, HEH och SDH. Det har varit naturligt då vi själva kastat skit i...
Stocken fick 1 pinne. Kul för honom och Alingsås. Drott vann rättvist borta mot RIK i en match där det inte fanns några målvakter. -- Sen! Hammarby tofflar dit Sävligahof ordentligt....ja ordentligt eller ordentligt...en boll blev det och det är ...