Evert Ekh

Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Att gå över linjen i Dusseldorf...

Av Redaktionen - 10 maj 2010 06:32

By Anders Lundin,


Jag mötte i onsdags eftermiddag 17 unga spelare födda 1994. De är alla uttagna till det Tyska juniorlandslaget och deras ledare berättar hur de drömmer om handbollsguld och framgångar. Ledarna berättade vidare att det stora jobbet i första hand handlar om att få spelarna att förstå vad som krävs för att lyckas. Jag var inbjuden som gästtränare på det tyska konventet och valde att lägga uppmärksamheten just på det.

Hur ska du träna för att lyckas? På vilket sätt ska du genomföra övningen?

Spelarna tittade förvånat på mig när jag bad dem ställa sig bakom den heldragna linjen på kortsidan av hallen och blunda och inte kliva in på banan förrän de bestämt sig för att de fullständigt skulle lägga uppmärksamheten på handboll och inget annat...

Några klev in direkt och några blev stående någon minut. Inför varje övning koncentrade vi oss och tog “ett steg in” i övningen. Så fort det var en satsning som inte var 100% stoppade jag övningen och vi samlade oss igen.

Att som försvarare ge 100% innebär att den som anfaller också vet att om jag lyckas ta mig förbi så har den andre gjort allt den kan för att stoppa försöket. Om försvararen skulle satsa något annat än fullt finns det en risk att jag tror att jag är bättre än vad jag egentligen är...Alla tjuvstarter tog vi om, ska du slå mig så ska det vara på ett ärligt sätt.  Detta “tänk” tillsammans med ett “LEAN-tänk” där alla erfarenheter från varje försök tas tillbaka direkt in i träningen gjorde att kvalitén var fantastisk!  Lean innebär bland annat att erfarenheter loopas tillbaka in i övningarna för att ständigt lära av erfarenheter.


Jag tror att vi kommer att få se några Tyska storspelare från denna kull om några år...Om de fortsätter på detta hängivna sätt.  Träningen avslutades med att all fick lägga sig ned och blunda samtidigt som de funderade på något som de gjort under träningen som varit bra. När de hittat något de gillade skulle de ställa sig upp. En grupp Tyska 16 åriga killar knöt sina nävar och skrek rakt ut - Deutschland!  Det var sådan kraft i budskapet att håret reste sig upp på mina underarmar! Att sedan publiken, drygt hundra tränare från hela Tyskland, applåderade killarna gjorde känslan mycket stark! 


På planet hem kom jag att tänka på vad framgångsnycklarna var? Uppmärksamhet på HUR och inte Vad. Förhållningssättet till övningen inte själva övningen. Den direkta feedbacken och ny chans direkt...Och att verkligen dra beslutet “-jag vill lyckas” till sin yttersta spets! 


När du tränar så här lyckas du då med det du drömmer om?

När du äter så här blir du världsmästare?

När du vilar på detta sätt är det optimalt?

När du tänker så här leder det till framgång?

När du...

 
 
Nelliesmamma

Nelliesmamma

10 maj 2010 10:37

Hahaha!!

Kan inte du åka runt och lära ALLA idrottsledare hur man lägger upp en träning??

Du är verkligen BÄST!!

http://www.nelliesmamma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Redaktionen - 14 maj 2013 08:48

.....det vore väl kul att öppna locket till hösten...

Av Redaktionen - 25 oktober 2010 14:27

The last one Evert Ekh har tagit fighten om ett öppnare och mer interkritiskt handbollsklimat. Ekh har fått skydda sig mot skurar av sura miner och maffiametoder från såväl förbund, HEH och SDH. Det har varit naturligt då vi själva kastat skit i...

Av Redaktionen - 25 oktober 2010 10:48


Närmare än så här kommer vi inte verkligheten. Tack för att ni läst, kritiserat, analyserat, tillvaratagit och gjort samma sak.    ...

Av Redaktionen - 20 oktober 2010 21:00

Stocken fick 1 pinne. Kul för honom och Alingsås. Drott vann rättvist borta mot RIK i en match där det inte fanns några målvakter. -- Sen! Hammarby tofflar dit Sävligahof ordentligt....ja ordentligt eller ordentligt...en boll blev det och det är ...

Av Redaktionen - 20 oktober 2010 14:46


Ikväll ett dubbelmöte. Ikväll ett dubbelmöte utan TV. Slöseri med dubbelmöten när inte ens Webb TV bemödar sig med att röra på sig för två matcher. Kan det vara så att Sävehof får för mycket TV med tanke på CL och att de kommer få mest TV i SM slutsp...

Julafton om......

Din röst

Påverkar det dig att Evert Ekh är död?
 Ja
 Nej inte det minsta
 Jävla skitblogg
 Det finns så många andra
 Evert Ekh vila i frid

Senaste inlägg

Handbollsbloggar m.fl

Facebook

Sök i bloggen

Arkiverat

Flagcounter

free counters

RSS

Bloggtoppen

Bloggtoppen

Bloggportalen

In english


Ovido - Quiz & Flashcards